fbpx

ΜΑΡΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ – ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ

10 ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΣΕΤΕ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗ ΓΕΝΝΑΙΟΔΩΡΙΑ

Το να βοηθάμε τους μαθητές να αισθάνονται συμπόνια για τους άλλους και να ανταποκρίνονται με γενναιοδωρία είναι ένα χαρακτηριστικό που οι γονείς στο σπίτι και οι  δάσκαλοι στη τάξη μπορούν να καλλιεργήσουν. Μέσω του εθελοντισμού, στρατηγικών  επικοινωνίας και μαθημάτων μέσα στην τάξη, οι μαθητές μπορούν να μάθουν πόσο σημαντικό ρόλο  παίζουν είτε σαν μαθητές στις κοινότητες τους είτε σαν πολίτες του κόσμου. Εδώ θα πούμε μερικούς απλούς, διασκεδαστικούς τρόπους για να τους χρησιμοποιήσετε στο σπίτι ή μέσα στην τάξη έτσι ώστε να ξεκινήσετε :  
  1. Κάντε τους μαθητές σας να κρατούν ημερολόγιο ευγνωμοσύνης
Η απλή πράξη του να κρατάνε σημειώσεις για αυτά που αισθάνονται ευγνώμονες μπορεί να έχει μία βαθιά επίδραση στο ψυχισμό τους. Οι έρευνες δείχνουν ότι με το να κρατούν σημειώσεις τα παιδιά, τους επιτρέπει να αναγνωρίζουν το νόημα των γεγονότων που συμβαίνουν γύρω τους και δημιουργούν έτσι το νόημα της ζωής. Μέσω της γνώσης και της ευγνωμοσύνης για το καλό που συμβαίνει στη ζωή τους, τα παιδιά που κρατούν ημερολόγιο ευγνωμοσύνης θα κινητοποιηθούν να μοιράζονται περαιτέρω τα αγαθά τους με άλλους. Δεν χρειάζεται να το κάνουν κάθε ημέρα, αλλά η σταθερότητα παίζει ρόλο. Το εβδομαδιαίο γράψιμο 3 ή 5 πράξεων για τις οποίες νοιώθουν ευγνωμοσύνη μπορεί να τους εμπνεύσει για μία θετική αλλαγή.  
  1. Ένα cent μπορεί να έχει μικρή αξία σε μία οικογένεια ή σε μία χώρα. Αλλά για μία άλλη οικογένεια ή σε μία άλλη χώρα πολλά cents μπορούν να αγοράσουν ένα μολύβι, ένα τετράδιο και να ανοίξουν την πόρτα στη γνώση. Ζητήστε από τους μαθητές να μαζεύουν κέρματα από το σπίτι για να μπορούν να τα δωρίσουν σε άλλους ανθρώπους που έχουν ανάγκη ή να κάνουν δωρεές σε οργανισμούς. Μπορεί αυτή η πράξη να δώσει ελπίδα και ευκαιρίες για μόρφωση σε άλλους μαθητές οπουδήποτε χρειάζεται. Στους μαθητές που ασχολούνται με τον τομέα δωρεά, δώστε περισσότερες πληροφορίες για το πως μπορούν να δραστηριοποιηθούν με την υποστήριξη ανθρώπων που έχουν ανάγκη. Με την κατανόηση έρχεται η ανοχή και η συμπόνια και τελικά μία βαθύτερη εμπειρία γνώσης.
 
  1. Συγκεντρώστε τρόφιμα ή είδη πρώτης ανάγκης και υγιεινής.Το να συγκεντρώνουμε πράγματα για την τράπεζα τροφίμων και πρώτης ανάγκης και υγιεινής είναι ένας από τους ευκολότερους τρόπους ώστε οι μαθητές να εξυπηρετούν την κοινότητα. Οι νεαροί μαθητές ίσως δεν γνωρίζουν από νομοθεσία αλλά σίγουρα γνωρίζουν τι σημαίνει ένα γεμάτο στομάχι και στεγνή πάνα. Αν ψάξετε στο διαδίκτυο, θα βρείτε σίγουρα οργανώσεις που χρειάζονται φαγητό για να το διανείμουν σε ανθρώπους που το έχουν ανάγκη ή αν κοιτάξουν γύρω τους να συναντήσουν τέτοιους συμπολίτες μας. Επίσης κάποιες οργανώσεις έχουν ανάγκη από την  φυσική παρουσία και εργασία και γενικά κάπου είναι καλοδεχούμενη η προσφορά τους.
Όταν τα παιδιά σας βοηθούν σε τέτοιου είδους δραστηριότητες, υπάρχει η δυνατότητα  να ενσωματώσουν σχεδόν κάθε ευκαιρία προσφοράς. Ανάλογα την ηλικία αρχίζοντας από τα νήπια αναθέστε ανάλογες εργασίες προσφοράς, από το να ξεχωρίζουν κουτάκια αν είναι πολύ μικρά έως να μοιράζουν φαγητό σε μεγαλύτερη ηλικία.  
  1. Ζητήστε από τα παιδιά να πάρουν συνέντευξη από κάποιον που θεωρούν σπουδαίο στην κοινότητα τους.
Ανακαλύψτε μέσα από συζήτηση μέσα στη τάξη ποιες είναι οι κοινωνικές αξίες που είναι σημαντικές γι’ αυτούς και την οικογένεια τους. Μετά αναθέστε στο κάθε μαθητή σας να πάρει συνέντευξη από κάποιον που θαυμάζουν ο οποίος με τις ιδέες του θα αλλάξει ή θα προσφέρει κάτι σημαντικό  στον κόσμο μας. Μπορεί να είναι ο αστυνομικός που τον κάνει να νοιώθει ασφαλής, κάποιος από την οικογένεια που τον ξεχωρίζει και τον λατρεύει, και αυτό θα το ανακαλύψει το παιδί με την συζήτηση. Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να βιντεοσκοπήσουν την συνέντευξη. Τα video μπορούν να μοιραστούν στη τάξη, στο σχολείο ή να ανέβουν στο διαδίκτυο.  
  1. Προτρέψτε τους μαθητές να γράψουν φιλοφρονητικά λόγια στους συμμαθητές τους.
Η φαινομενικά μικρή πράξη του πάρε – δώσε με εγκάρδιο τρόπο,η γνήσια φιλοφρόνηση από τους συμμαθητές μπορεί να πάει παρά πέρα την αύξηση του πνεύματος γενναιοδωρίας. Για να λάμψει αυτή η φωτιά της ευτυχίας, δώστε σε κάθε μαθητή 3 ονόματα μαθητών σε ένα χαρτί. Αφού οι μαθητές γράψουν τα καλά λόγια για τους συμμαθητές τους, καλέστε τους να μαζευτούν και να ανοίξουν τα χαρτιά τους, να διαβάσουν τι έγραψαν και για ποιόν έτσι ώστε να μπορέσει να τους ευχαριστήσει προσωπικά για τα καλά λόγια.  
  1. Προτρέψτε τους να σχεδιάσουν ένα σχολείο για μαθητές που έχουν ανάγκη.
Για να βοηθήσετε τα παιδιά να καταλάβουν τις φιλανθρωπικές προσπάθειες και το ρόλο τους σαν πολίτες του κόσμου, διδάξτε τα πως μπορούν να σχεδιάσουν τα ίδια το σχολείο των ονείρων τους στο οποίο θα ευημερούν. Τι είναι απαραίτητο για τη λειτουργία αυτού του σχολείου; Πως θα φθάνουν στο σχολείο; Τι συνήθειες και πολιτική πραγματικότητα πρέπει να λάβουν υπ΄όψιν τους πριν δημιουργήσουν αυτό το σχολείο; Εάν τα παιδιά σας εκτιμούν το δικό τους σχολείο ( και τους δασκάλους ), τότε μόνο θα μπορέσουν να μπουν στη διαδικασία να σκεφτούν πως θα πρέπει να είναι το ιδανικό σχολείο σε όλο τον κόσμο.  
  1. Συγκεντρώστε είδη υγιεινής και καθαριότητας
Οτιδήποτε για την υγιεινή και καθαριότητα που χρειάζεται ένας άνθρωπος, όπως σαπουνάκια, και τα οποία θεωρούνται δεδομένα στα σπίτια των μαθητών, είναι καλό να το συζητήσουμε και να αντιμετωπίσουμε τις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων μεμονωμένα ή στους οργανισμούς. Όταν εμπλέκουμε τα παιδιά μας με αυτό τον τρόπο, θα τους γίνει πιο εύκολο και έντονο να καταλάβουν πως οι άνθρωποι που βρίσκονται σε ανάγκη μπορεί να μην έχουν ούτε οδοντόκρεμα ούτε σαπούνι, προϊόντα δεδομένα στη καθημερινότητα όλων όσων δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα.  
  1. Διδάξτε τα πως να γράψουν ένα ευχαριστήριο σημείωμα
Την εποχή των γρήγορων κειμένων επικοινωνίας, το χειρόγραφο ευχαριστήριο σημείωμα εξαφανίζεται. Συζητήστε με τα παιδιά  για τη διαφορά μεταξύ ενός γραμμένου ευχαριστηρίου σημειώματος για προσωπικούς λόγους και ενός τυπωμένου ή σταλμένου με e-mail για επαγγελματικούς λόγους. Επί πλέον, με το να γράψουν τα ίδια το σημείωμα είναι μία καλή γραπτή άσκηση ευγνωμοσύνης η οποία προωθεί τη γενναιοδωρία.  
  1. Ενισχύστε τα πολιτιστικά στοιχεία
Προτρέψτε τα παιδιά να εξερευνήσουν τον πολιτισμό της χώρας τους και κατόπιν  να γνωρίσουν και  άλλους πολιτισμούς. Να αναγνωρίσουν τις διαφορές και τις ομοιότητες των πολιτισμών μέσα από συζητήσεις και την  τέχνη. Οι μαθητές θα μπορέσουν να δεχτούν ή να απορρίψουν πολιτιστικά στοιχεία. Θα αρχίσουν να βλέπουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να είναι ίδιοι με τους άλλους. Μαζί, όλοι οι μαθητές θα κάνουν ένα ωραίο μωσαϊκό διαφορετικών πολιτισμών που θα αντιπροσωπεύονται στη κοινότητα.  
  1. Γιορτάστε μία ημέρα προσφοράς
Ο Martin Luther King Jr.  έλεγε : «Η σπουδαιότερη ερώτηση στη ζωή είναι, τι κάνεις για τους άλλους;». Βοηθήστε τα παιδιά να απαντήσουν σε αυτή την ερώτηση με το να δουλεύουν μαζί και να προασπίζουν τα δικαιώματα των πολιτών. Ανακαλύψτε περισσότερους τρόπους ώστε τα παιδιά να αρχίσουν να ενδιαφέρονται για τους άλλους ανθρώπους. Κάντε τα να νοιώσουν ότι η συμπεριφορά τους επηρεάζει τον κόσμο τους και αυτό αλληλεπιδρά, ώστε να νοιώθουν κι αυτά καλά.

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *