ΜΑΡΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ – ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΣΤΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

6 τρόποι για να το διαχειριστείτε ως ενήλικες

Όταν το περιβάλλον που ζούσατε σαν παιδιά σας συμπεριφερόταν σαν να ήσασταν ανεπιθύμητος εισβολέας και δεν έδιναν σημασία στα συναισθήματα σας, πως νοιώθατε τότε το μάθημα που πήρατε ήταν ( ακόμη κι αν δεν ελέγχθει ποτέ ευθέως ) ότι ‘’ τα συναισθήματα σας δεν έχουν σημασία’’.

Εάν σαν παιδί λάβατε αυτό το μήνυμα, εντελώς φυσικά το υιοθετήσατε. Υψώνετε τείχη για τα προσωπικά συναισθήματα σας που εκφράζουν το ποιοί είσαστε: δηλαδή τι σας διεγείρει, τι σας ενεργοποιεί και πως συνδέεστε με ανθρώπους και καταστάσεις. Μεγαλώνετε ανίκανοι να αισθανθείτε πολλά, αγνοείτε τα συναισθήματα σας και τις περισσότερες φορές το μπλοκάρετε. 

Το ότι ήσασταν αόρατοι και δεν σας πρόσεχε κανείς στην παιδική σας ηλικία, αφήνει το σημάδι του επάνω σας; Ναι, το αφήνει.

Μπορεί να απασχολεί το μυαλό σας όλη την ενήλικη ζωή σας, να εμποδίζει την ικανότητα σας να αισθάνεστε, να συνδέεστε με τους άλλους, να δεσμεύεστε και να απολαμβάνετε τη ζωή σας όπως θα έπρεπε; Ναι, μπορεί!

Είναι δυνατόν να θεραπευτείτε από το σύνδρομο αυτό με το οποίο ενηλικιωθήκατε; Ναι!

Αλλά, είναι αλήθεια ότι χρειάζεται δουλειά. 

Και είναι επίσης αλήθεια ότι αυτή η δουλεια είναι δυσκολότερη για μερικούς από ότι σε άλλους. Είναι γεγονός ότι τα συμπτώματα της συναισθηματικής εγκατάλειψης έχουν ένα τρόπο που εμποδίζει τη θεραπεία.

Οι τελευταίες μελέτες μας δίνουν μερικές πρακτικές που είναι καλό οι άνθρωποι με συμπτώματα συναισθηματικής εγκατάλειψης να ακολουθήσουν και φαίνεται να κάνουν ευκολότερο το μονοπάτι της θεραπείας τους.

Φυσικά, δεν είναι εύκολο να καλλιεργηθούν αυτές οι συνήθειες αλλά βάλτε το στόχο και θα τα καταφέρετε.

 

Παρατηρήστε τα δικά σας συναισθήματα 

Μεγαλώνοντας σε μια ελεύθερη συναισθηματική ζώνη έπρεπε να κλειστείτε στον εαυτό σας για να την αντιμετωπίσετε. Μοιραία εκπαιδευτήκατε να αγνοείτε τι συνέβαινε μέσα σας. Σημαντικό ρόλο στη θεραπεία παίζει το να καλωσορίσετε τα συναισθήματα σας πίσω πάλι στη ζωή σας. Άρα, η πρώτη συνήθεια είναι να νοιώθετε το σώμα σας. Συνδεόμενοι με το σώμα σας, αρχίζετε να γνωρίζετε πότε έρχονται και πότε φεύγουν και αυτό σας δίνει την ευκαιρία να παίρνετε τα μηνύματα, να γνωρίζετε καλύτερα τον εαυτό σας, να παίρνετε καλύτερες και συνειδητές αποφάσεις και να νοιώθετε περισσότερο ζωντανοί. Αυτή η συνήθεια είναι βασική. 

 

Ακούτε τον εαυτό σας πρώτα και τελευταία 

Το να εκπαιδευτείτε να αγνοείτε τις εσωτερικές εμπειρίες σας σημαίνει ότι αγνοείτε τη δική σας αίσθηση θάρρους και δύναμης. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην εμπιστεύεστε την κρίση σας. Αυτόματα βασίζεστε στη γνώμη των άλλων, στις ιδέες και σας συμβουλεύουν για τι αποφάσεις να πάρετε. ‘Η αφήνετε πολλές επιλογές στην τύχη, αφήνοντας το μέλλον σας στο σύμπαν να αποφασίσει. Καλλιεργώντας αυτή την συνήθεια σημαίνει ότι παίρνετε στα σοβαρά από την αρχή τη δική σας αίσθηση δύναμης έως το τέλος. Στο ενδιάμεσο μπορείτε να ρωτάτε για τη γνώμη των άλλων, να μαθαίνετε, να ερευνάτε, αλλά στο τέλος η απόφαση είναι δική σας. Είναι η απόφαση σας βασισμένη στο τι σας λέει το σώμα σας.

 

Να αναζητάτε ενεργά τη χαρά

Οι έρευνες έδειξαν ότι η δομή του εγκεφάλου των παιδιών που έχουν το σύνδρομο της συναισθηματικής εγκατάλειψης είναι διαφορετική από αυτών που δεν έχουν.  Διαφέρει στο σημείο ventral striatum, την περιοχή του εγκεφάλου που καταγράφει τα συναισθήματα της ανταμοιβής. Εάν αυτή η περιοχή του εγκεφάλου δεν είναι αναπτυγμένη, μη φοβάστε. Μπορείτε να την αναπτύξετε τώρα! 

Αυτή η συνήθεια είναι πράγματι η πιο διασκεδαστική για εκπαιδευτείτε. Για να καλλιεργήσετε αυτή την συνήθεια πρέπει να δώσετε προσοχή στο τι σας αρέσει, τι αγαπάτε και τι απολαμβάνετε. Έπειτα νοιώστε δραστήριος και έτοιμος να ζητήσετε αυτό που επιθυμείτε, να το σχεδιάσετε και να το οργανώσετε για να έρθει στη ζωή σας. Ο εγκέφαλος σας μπορεί να αλλάξει και είστε εσείς που θα το κάνετε να συμβεί. 

 

Παραμερείστε τα εμπόδια 

Εάν ζείτε τη ζωή σας αποκομμένοι από τα συναισθήματα σας τότε αυτά δεν μορφοποιούνται, δεν δομούνται, είναι συγκεχυμένα. Είναι δυνατόν να σας κάνουν να πάρετε αποφάσεις που δεν θα έπρεπε να πάρετε και να κάνετε λάθη για τα οποία θα μετανιώσετε. Και, όταν κάνετε το λάθος, τότε αρχίζετε να κατηγορείτε τον εαυτό σας. 

 Αυτή η συνήθεια θα σας πιέσει να κάνετε πράγματα που δεν θέλετε να κάνετε, νοιώθετε ότι δεν μπορείτε να κάνετε, και να σταματήσετε να κάνετε αυτά που δεν θα έπρεπε να κάνετε. Εάν σκόπιμα παραμερίσετε την τάση που έχετε να κάνετε συγκεκριμένα πράγματα τότε προπονείτε τον εγκέφαλο σας στο να έχετε εσείς τον έλεγχο. 

Αυτή η συνήθεια θέλει όντως περισσότερη προσπάθεια αλλά επιτυγχάνεται!

 

Μάθετε να λέτε ΟΧΙ   

Το να λέει ‘’όχι’’ ένα παραμελημένο άτομο είναι συναισθηματικά δύσκολο. Νιώθει ότι είναι λάθος, ότι είναι εγωιστής και θεωρεί ότι πρέπει να δικαιολογηθεί. Αλλά τίποτα από αυτά δεν ισχύει. Δικαιούστε να λέτε όχι σε κάθε τι που δεν θέλετε και όσο περισσότερο το λέτε τόσο πιο εύκολο γίνεται. Καθώς λέτε, ‘’Όχι, δεν μπορώ να σε βοηθήσω σ’ αυτό’’, ‘’ Όχι,δεν μπορώ τώρα’’, ‘’Όχι, δεν το θέλω αυτό’’ δημιουργείται τα όρια σας με τους άλλους ανθρώπους, κάνετε χώρο για σας και για τα δικά σας ‘’θέλω’’.

 

Μιλάτε με τον εαυτό σας 

Το να μιλάτε με σας είναι σπουδαία συνήθεια, το επιστέγασμα των συνηθειών. Γι΄αυτή την συνήθεια αξίζει να αφιερώσετε χρόνο για να τη καλλιεργήσετε και να την αποκτήσετε. Περιλαμβάνει κυριολεκτικά συζήτηση με τον εαυτό σας τη στιγμή που κάτι είναι επώδυνο, κατά την διάρκεια μιας τρομακτικής πρόκλησης ή μιας δύσκολης κατάστασης. Μπορείτε να λέτε μια φράση που σας εμπνέει, σας κινητοποιεί, σας υπενθυμίζει για το τι είστε ικανοί να κάνετε και διώχνει τις αρνητικές σκέψεις. Υπάρχουν πάρα πολλά που μπορείτε να πείτε, όπως: 

Μπορώ να το κάνω

Είμαι σπουδαίος και σημαντικός

Έχω δικαίωμα να εκπληρώσω τις επιθυμίες μου

Μιλάω ανοιχτά με θάρρος 

Ή σχεδιάστε τις δικές σας φράσεις ή μια φράση που είπε κάποιος τον οποίο θαυμάζετε.

 

Μερικές από αυτές τις συνήθειες είναι πιο δύσκολες από τις άλλες. Επιλέξτε όποια θεωρείτε ότι είναι πιο εύκολη για να ξεκινήσετε. Κάντε το καλύτερο που μπορείτε ώστε  να τα επαναλαμβάνετε κάθε μέρα. Όσο περισσότερη πρακτική κάνετε τόσο πιο εύκολες και περισσότερο φυσικές θα σας φαίνονται ώσπου να γίνουν η πραγματικότητα σας.

Κι αν συναντήσετε δυσκολία μη ξεχνάτε ότι υπάρχουν οι ειδικοί που θα σας στηρίξουν.

 

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *